اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | ملک‌آباد، پل رسالت و عبادی ترافیک پرحجم دارند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد ارتقا می‌یابند بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است
سرخط خبرها

 مرمت سرای عزیزالله اف مشهد؛ شاید وقتی دیگر! | تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد بخشی از این بنای تاریخی تخریب شده است  

  • کد خبر: ۱۷۵۵۵۲
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
 مرمت سرای عزیزالله اف مشهد؛ شاید وقتی دیگر! | تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد بخشی از این بنای تاریخی تخریب شده است
 
سرای عزیزا... اُف با عمر نودوشش‌ساله‌اش یکی از معدود‌سرا‌های تجاری باقی‌مانده از بازار قدیمی مشهد است که برخلاف دیگر اسلافش از تیغ تخریب‌های صورت گرفته در سه دهه گذشته، نیمه جانی دربرده و به کارش ادامه داده است، اما نبود رسیدگی به این بنا و فرسوده‌شدن آن، عزیزا... اُف را از چند سال پیش در وضعیت نامناسب قرار داد.

صهبا خراسانی | شهرآرانیوز: مسئله‌ای که سبب شد بالاخره میراث‌فرهنگی تهیه طرح مرمت این بنای تاریخی را در اولویت قرار دهد. ناگفته نماند که چندی پیش از تهیه این طرح هم نام این سرا بر سر زبان‌ها افتاده بوده؛ ماجرا به دوران آتش‌سوزی پلاسکو بر می‌گردد، وقتی قوه قضائیه از سازمان‌های مربوط در شهر‌های مختلف مانند شهرداری و آتش‌نشانی می‌خواهد فهرستی از پرخطرترین بنا‌های تجاری خود تهیه کنند؛ درمشهد، نام سرای‌عزیزا... اُف در صدر فهرستِ بنا‌های تجاری پر‌خطر نوشته می‌شود. همین موضوع هم مرمت آن را پنج سال پیش در دستور کار قرار می‌دهد؛ دستوری که تازه چند ماه است اجرایی شده، آن هم با حواشی بسیار؛ آخرین این حاشیه‌ها هفته گذشته با انتشار تصاویری از تخریب سقف و نمای سازه در فضای مجازی، نگرانی تازه‌ای را برای تاریخ‌دوستان مشهد ایجاد کرد؛ موضوعی که در مغایرت کامل با استاندارد‌های مرمت بنا‌های تاریخی قرار دارد و گزارش پیش‌رو نیز نقبی است بر همین مشکل.

برای نوشتن درباره وضعیت این روز‌های سرای عزیزا... اُف باید کمی به گذشته برگردیم، به سال ۱۳۹۷؛ در این سال مسئولان تصمیم می‌گیرند یکی از معدود سرا‌های فعال مشهد را مرمت کنند، زیرا سوای فرسودگی بنا، نشست و انحراف ساختمان آن از سمت حیاط کوچک (واقع در ضلع شرقی) می‌توانست آسیب جدی و جبران‌ناپذیری را به این دردانه تاریخی باقی‌مانده وارد کند.
 در ادامه، با تهیه طرح مرمت، مغازه‌های این سرا تخلیه و بودجه آن نیز تأمین می‌شود. شروع به‌ظاهر خوبی بوده است، ولی پس از گذشت چند سال و ایجاد وقفه‌های بسیار (۱) در روند کار، نشانه‌ها و آنچه این روز‌ها به‌شکل فیلم کوتاه و عکس در فضای‌مجازی دست‌به‌دست می‌شود، از بی‌مهری‌هایی خبر می‌دهد که مسئولان مربوط باید درباره آن شفاف سازی کنند؛ در این تصاویر، تراز سوم این سرا به‌شدت آسیب دیده است؛ چیزی شبیه تخریب، نه مرمت که در بنا‌های تاریخی دارای مراحل و روند مشخصی است.

دلیل نگرانی دوستداران تاریخ مشهد درباره سرای عزیزا... اف

همه حرف این است که با آغاز فاز جدید مرمت سرای عزیزا... اف (بهار ۱۴۰۲) باید شاهد یک شروع علمی و فنی می‌بودیم، زیرا تأمین هزینه‌های این طرح از طرف شهرداری در گذشته نیز پشتوانه خوبی ایجاد کرده بوده تا دوستداران تاریخ مشهد امیدوار باشند احیای سرای عزیزا... اف قرار است با مجموعه‌ای از اقدامات علمی و اصولی پیش برود؛ تصویری خوش‌بینانه که انتشار عکس‌‍‌های تازه آن را تار کرده است.
حالا این گمان در اذهان ایجاد شده که پیمانکاران طرح مرمت، با هدف استحکام‌بخشی بنا و ایجاد راستای قائم برای بخش منحرف‌شده در سمت حیاط، تصمیم به واچینی تراز سوم بنا گرفته‌اند، اما در یک فرایند عجولانه و مغایر با استاندارد مرمت بنا‌های تاریخی، به‌جای واچینی آجر‌های سازه در سقف و نما، دست به تخریب کامل این بخش از بنای بااهمیت عزیزا... اُف زده‌اند. 

چند نکته درباره مراحل واچینی در مرمت بنا‌های تاریخی و تفاوت آن با تخریب

برای روشن‌ترشدن این نکته باید بنویسیم که در واچینی، ابتدا از بنای تاریخی نقشه‌برداری می‌کنند، سپس اجزای نما در نرم‌افزار ترسیم و هر آجر آن تک‌به‌تک علامت‌گذاری می‌شود. در ادامه نیز یک کد مشخص برای هرکدام از آجر‌ها در نظر می‌گیرند و پیش از جداسازی، این شماره یا کد‌ها را با برچسب روی آن‌ها می‌چسبانند. پس از این مرحله، آجر‌ها به شیوه تک‌به‌تک، جداسازی و به تفکیک چیده می‌شوند تا در چینش دوباره، آن‌ها را با همان ترتیب نخستین و اصیلش، بدون هیچ‌گونه تغییری در ساختمان یا نمای اصلی اجرا کنند.
نمونه این واچینی‌ها پیش‌تر هم در برخی بنا‌های بافت پیرامون حرم‌مطهررضوی انجام شده و مرمتگران به‌واسطه همین فرایند است که می‌توانند نمای یک بنای تاریخی را همچنان که استحکام می‌بخشند، بی‌هیچ دخل‌وتصرفی مانند آنچه در گذشته بوده است، زنده کنند. برای نمونه، سردر خانه «شریفی» در ورودی کتابخانه عمومی بولوار فرهنگ، دیوار قدیمی «حسینیه مرحوم قمی» در خیابان شهید حاجی‌حسنی‌کارگر، سردر رستورانی در بولوار وکیل‌آباد، سردر خانه «زائر» و خانه «اسماعیلی» در پایین‌خیابان با همین روال احیا شده است.

چرا تاریخ‌دوستان مشهدی معتقدند روند مرمت سرای عزیزا... اف غیراصولی و مغایر با استاندارد‌های علمی درحال انجام است؟

همان‌طور که گفتیم، در فرایند واچینی بنا‌های تاریخی، برداشتن صحیح اجزا و متعلقات معماری از روی ساختمان -به قصد اجرای مجدد آن بر بستر- اصل نخستین واچینی در مرمت است، اما به‌نظر می‌رسد آنچه پیمانکار این سرا در تراز سوم انجام داده، بدون پشت‌سرگذاشتن این مراحل بوده است.
این ادعا البته تأمل‌برانگیز است، زیرا اندک زمانی پیش از انتشار فیلم و عکس‌های بحث‌برانگیز فضای‌مجازی که موضوع تخریب بخشی از سرای عزیزا... اف در آن‌ها مطرح شده، تصاویر دیگری با اندک فاصله زمانی (چند روز پیش از تخریب) ثبت شده که در آن، قسمتِ تخریب شده سازه، هنوز پابرجا و دست‌نخورده بوده است. این تصاویر البته مطرح‌کننده چند سؤال مهم هستند:
 باتوجه‌به زمان اندک چندروزه، از زمان ثبت عکس‌ها (وقتی سقف و نمای سازه هنوز پابرجا بوده است) و انتشار فیلم و تصاویر فضای‌مجازی (که سقف در آن‌ها به‌صورت کامل خراب شده و تلی از آجر‌های شکسته و ریخته در کف نمایان است)، پیمانکار چطور توانسته است سقف‌برداری این بنا را انجام داده باشد؟ (با درنظرگرفتن همه مراحل استاندارد و علمی در مرمت بنا‌های تاریخی که در سطر‌های بالا گفتیم.)
 تصویر آجر‌های شکسته‌شده نمایان در عکس‌ها که بر کف ریخته و شبیه به یک تخریب غیراصولی است، اگر متعلق به این بخش از بنا نیست، از کجا آمده است و آنجا چه می‌کنند؟
 اگر مراحل مرمت با دقت و به شیوه علمی انجام شده، چرا هیچ مستنداتی از این روند مانند مشاهده آجر‌هایی که باید دانه‌دانه از سقف جدا و کد‌گذاری می‌شده است، در محیط وجود ندارد؟

درخواست تاریخ‌دوستان مشهدی برای روشن‌شدن موضوع مرمت یا تخریب سرای عزیزا... اف

گمانه‌هایی را که درج شده، جمعی از تاریخ‌دوستان مشهدی مطرح کرده و خواسته‌اند چنانچه این نتیجه‌گیری درباره وضعیت سرای عزیزا... اُف نادرست است و پیمانکار ادعایی خلاف مشاهدات فعلی و مباحث مطرح‌شده از سوی آن‌ها دارد، مستنداتی دال بر فرایند صحیح واچینی شامل شماره‌گذاری اجزا، جداسازی آن‌ها از بدنه و قراردادنشان در جعبه‌های منظم ارائه کند. همچنین به‌صورت معمول و در صورت انجام واچینی صحیح، باید از هر دهنه نما در حیاط کوچک سرای عزیزا... اف، تعداد مشخصی کاشی لعاب‌دار و آجرنمای تزیینی به‌دست آمده باشد که قابل ارائه است و می‌تواند نشانه‌ای باشد از انجام روند کار مرمت به‌شکل استاندارد. علاوه بر این‌ها، برای انجام چنین اقدام مهمی به‌شکل صحیح یا نادرست آن، طبیعتا پیمانکار باید دستورکار مشخصی داشته باشد؛ این یعنی باید بررسی شود این دستور از سوی چه کسی به پیمانکار داده شده است و تبعات این اتفاق را چه فرد یا افرادی برعهده خواهند گرفت.
۱- مسئولان، تهیه طرح مرمت حیاط کوچک سرا و برگزاری چند مرحله مناقصه برای پیمانکار مناسب پروژه را به‌عنوان دلیل وقفه‌های متعدد ایجادشده در مرمت بنا مطرح کرده‌اند.

سرای عزیز ا... اف در ۵ سالی که گذشت

فروردین ۱۳۹۷ خورشیدی
 سال ۱۳۸۱ که هنوز سرای عزیزا... اف سرپا و سالم بود، وارد فهرست آثار ملی ایران شد، اما استفاده غیراصولی از این بنا و رسیدگی نکردن جدی به آن، سبب شد فروردین ۱۳۹۷ میراث‌فرهنگی استان و شهرداری اعلام کنند این بنا نه‌تن‌ها ناایمن است، بلکه نیاز جدی به مرمت دارد و باید تخلیه شود. آ‌ن‌طور که مسئولان میراث‌فرهنگی در آن زمان اعلام کردند، مطالعات آسیب‌شناسی عزیزا.. اف با اعتبار ۲۰ میلیون تومانی، انجام و حتی طرح مرمت نیز به پیمانکار ابلاغ شده بود، اما، چون مالکان حاضر به تخلیه نشدند، کار متوقف شد.

مرداد ۱۳۹۸ خورشیدی:
 در این دوران با حکم دادستانی و برای ایمن‌سازی واحد‌های تجاری و حفاظت و مرمت بنا، سرای عزیزا... اف پلمب شد و مالکان مغازه‌های آن، مجبور به تخلیه شدند و میراث هم قول داد پروژه را هجده‌ماهه به اتمام برساند، با این حال مرمت سرا از روز شروع کار بار‌ها به‌دلیل کمبود اعتبار متوقف شد و درحالی‌که یک سال‌واندی از آغاز مرمت بنا می‌گذشت، پروژه فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

بهار ۱۴۰۱ خورشیدی:
در جریان سفر نوروزی رئیس‌جمهور دراین سال به مشهد، سیدعزت‌ا... ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، از پروژه مرمت سرای‌عزیزا... اف بازدید کرد و قول داد اعتبار مناسبی برای این پروژه در مصوبات سفرش بگنجاند و قفل این پروژه را باز کند.
دو ماه بعد از این بازدید، شهرداری ۲ میلیاردو ۴۰۰ میلیون تومان بودجه برای مرمت بنا اختصاص داد و مهر ۱۴۰۱ نیز احسان زهره‌وندی، سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث استان، به شهرآرا گفت: «در مصوبات سفر رئیس‌جمهور به مشهد، بودجه خوبی به مرمت سرای عزیزا... اف اختصاص پیدا کرده و نامه‌نگاری‌ها برای دریافت آن انجام شده است.» زهره‌وندی در آن دوران، همچنین از تصویب کامل طرح مرمتی تا دو ماه آینده در شورای فنی میراث خبر داد و اعلام کرد: «مرمت سرای عزیزا... اف دارد مرحله‌به‌مرحله جلو می‌رود.»

آذر ۱۴۰۱ خورشیدی: 
 طولانی شدن فرایند مرمت بنا که سبب اعتراض شدید مالکان غرفه‌های آن شده بود، در ادامه سبب شد آذر ۱۴۰۱، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس شورای اسلامی، به ماجرای سرای 
عزیزا... اف ورود کند. نتیجه بازدید چندساعته حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرا... پژمانفر، تعیین ضرب‌الاجل ده‌روزه به میراث‌فرهنگی استان برای تعیین زمان‌بندی مرمت بنا بود و البته پژمانفر قول پیگیری برای اختصاص اعتبار به این پروژه را نیز داد. تقریبا یکی‌دو ماه پس از این بازدید، فرایند مرمت سرای عزیزا... اف دوباره آغاز شد و سرعت بیشتری گرفت، اما این روزها، تصاویری از تخریب سقف یکی از سرا‌های این بازار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که حاکی از مرمت نه‌چندان مناسب این بنای نودوشش‌ساله است و همین موضوع، نگرانی فعالان حوزه میراث‌فرهنگی در مشهد را به‌دنبال داشته است.

نکته:

درحالی این موضوع را مطرح کرده‌ایم که واقفیم ممکن است برای مرمت یک بنای تاریخی، بخشی از آن حذف و دوباره اعاده شود؛ اما این عمل هیچ‌گاه به‌صورت آنی رخ نمی‌دهد و تاکنون نیز در مرمت بسیاری از بنا‌های تاریخی صورت نگرفته است، زیرا می‌تواند مخاطرات بسیار زیادی برای سازه اصلی ایجاد کند. همچنین از آنجا که بنا در معابر عمومی و در معرض قضاوت‌های اجتماعی قرار گرفته است، پیمانکار نمی‌بایست به‌صورت آنی دست به چنین اقدامی می‌زده است، بدون آنکه به تبعات آن بیندیشد.

 نقش ناظر پروژه در اتفاق رخ‌داده چقدر است؟ آیا در طرح مرمت این سرا، آنچه پیش‌روی پیمانکار قرار دارد و درحال پیاده‌سازی است، طرح مشاور بوده یا اینکه میراث فرهنگی درحال اجرای این طرح با ضوابط اختصاصی دیگری است؟ باتوجه‌به حساسیت‌های ایجادشده دراین‌باره، شفاف‌سازی سازمان میراث‌فرهنگی می‌تواند پاسخگوی بسیاری از سؤالات و دغدغه‌هایی باشد که انتشار فیلم و تصاویر یادشده در فضای‌مجازی ایجاد کرده است.

 به‌گفته کسبه سرای عزیزا... اف، در شمال‌شرقی سرا یک آب‌انبار وجود دارد، آن هم درست در قسمتی که ساختمان نشست کرده است. پرواضح است، بخشی از آسیب‌های واردشده به این تاریخ خشت‌و‌گلی ناشی از همین مشکل بوده است، ولی مشخص نیست با وجود اهمیت موضوع، چرا سازمان میراث‌فرهنگی تاکنون تصمیمی برای رفع مشکل با تکیه بر احیا، برچیدن یا استحکام‌بخشی دوباره آب‌‍‌انبار نگرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->